Aktualności

Na pielgrzymim szlaku – Wielkopolska

W dniach od 15-17 czerwca br. w ramach Parafialnego Klubu Kulturalnego „Beczka” przy bielskiej parafii św. Maksymiliana, odbyliśmy pielgrzymkę do Wielkopolski. Odwiedziliśmy Kórnik, Gniezno, a w drodze powrotnej odwiedziliśmy Kalisz.

Pierwszym etapem naszej pielgrzymki był zamek w Kórniku. Zamek w Kórniku, to zabytkowa rezydencja historycznych rodów Górków i Działyńskich. Początki zamku sięgają średniowiecza, jego obecny kształt pochodzi z połowy XIX wieku. Obecnie w zamku mieści się muzeum z wieloma unikatowymi eksponatami, m.in. meble różnych stylów i epok, obrazy mistrzów polskich i europejskich, rzeźby, kolekcje numizmatyczne, militaria polskie i wschodnie, wyroby rzemiosła artystycznego z porcelany i srebra. Najokazalszym wnętrzem rezydencji jest Sala Mauretańska, nawiązująca do Dziedzińca Lwów w Alhambrze, początkowo przeznaczona na bibliotekę, później na salę muzealną, do dzisiaj eksponująca pamiątki narodowe. Zamek w Kórniku jest też siedzibą Biblioteki Kórnickiej PAN, jednej z największych bibliotek w Polsce.

Po zwiedzeniu zamku w Kórniku udaliśmy się do stolicy Wielkopolski Poznania. Zwiedzanie Poznania pod opieką miejscowego przewodnika pana Marcina Fabiszaka rozpoczęliśmy od  Ostrowa Tumskiego, z najważniejszymi zabytkami i  obiektami: bazyliką Archikatedralna świętych Apostołów Piotra i Pawła, zwaną popularnie katedrą,  pałacem arcybiskupim, siedzibą archidiecezji poznańskiej, tworzący wraz z budynkiem kurii i budynkiem dawnego probostwa katedralnego kompleks zabudowań kurii metropolitalnej, kościołem Najświętszej Marii Panny, kościół pomocniczy katedry, wzniesiony w XV wieku, najlepiej zachowana budowla gotycka w Poznaniu,  psałterią, wzniesiona na początku XVI wieku przez biskupa Jana Lubrańskiego, jako budynek mieszkalny dla kolegium dwunastu psałterzystów, odśpiewujących poranne mszy i śpiewających psalmy w nocy. Bazylika Archikatedralna św. Piotra i św. Pawła w Poznaniu – jeden z najstarszych polskich kościołów i najstarsza polska katedra (od 968), położona na Ostrowie Tumskim. Jest ona miejscem pochówku pierwszych władców Polski i przypuszczalnym miejscem chrztu Mieszka I. Obecna gotycka katedra powstała w XIV – XV w., częściowo odbudowana i regotyzowana po zniszczeniach II wojny światowej. Pierwszy dzień naszego pobytu w Poznaniu zakończyliśmy zwiedzaniem Rynku Starego Miasta oraz kolegiaty, Matki Bożej Nieustającej Pomocy, św. Marii Magdaleny i św. Stanisława Biskupa w Poznaniu, jest jednym z najcenniejszych zabytków sztuki baroku w Polsce.

Drugi dzień naszego pobytu rozpoczęliśmy od zwiedzenia poznańskiej palmiarni, która jest największą w Polsce. To również jeden z najstarszych ogrodów tego typu w Europie, zaczął działać już w 1911r. Na ponad 4600 m2 podzielonych na 12 pawilonów, prezentuje się tu ponad 1100 gatunków roślin i prawie 200 gatunków ryb oraz innych zwierząt. Po zwiedzeniu palmiarni udaliśmy się na Pola Lednickie, to miejsce spotkań młodzieży Lednica 2000, zainicjowanych przez o. Jana Górę. Na Polach Lednickich przeszliśmy przez Bramę Rybę oraz zmówiliśmy krótką modlitwę przy grobie o. Jana. Z Pól Lednickich udaliśmy się na zwiedzanie Ostrowa Lednickiego, zwanego wyspą władców lub chrzcielnicą Polski. To tu za czasów Mieszka I i Bolesława Chrobrego było jednym z najważniejszych ośrodków władzy. Ostrów Lednicki jest również prawdopodobnym miejscem chrztu Polski. Na krótki okres pożegnaliśmy się z Poznaniem i udaliśmy się do Gniezna. W Gnieźnie rozpoczęliśmy zwiedzanie od Rynku oraz w dalszej kolejności katedry gnieźnieńskiej. Katedra gnieźnieńska to koronacyjne miejsce pierwszych władców Polski, miejsce spoczynku św. Wojciecha- pierwszego polskiego świętego. Katedra gnieźnieńska to najbardziej znana zabytkowa budowla sakralna sztuki romańskiej w Polsce, ze słynnymi drzwiami gnieźnieńskimi. To miejsce, które odegrało niezwykłe ważną rolę w kształtowaniu się polskiej państwowości. Z żalem żegnaliśmy Gniezno, choć byliśmy krótko, to ten pobyt pozostawił na nas niesamowite wrażenie. Muszę dodać, że historię Wielkopolski oraz historię miejsc, które odwiedziliśmy zostały podane bardzo przystępnie, rzeczowo przekazane nam przez przewodnika pana Marcina Fabiszaka. Dziękuję Marcinie w imieniu pielgrzymów.

Na nocleg udaliśmy się do Poznania, gdzie na drugi dzień udaliśmy się już w stronę Bielska-Białej, po drodze zatrzymaliśmy się w sanktuarium św. Józefa w Kaliszu. Kościół wzniesiony w 1353r. z fundacji abpa Jarosława Bogorii w miejscu wcześniejszego, przebudowany po 1790r., późnobarokowy, z gotyckim prezbiterium; kościół farny, od 1359r. kolegiata, od 1978r. bazylika mniejsza. Znajduje się tutaj obraz Świętej Rodziny, przed którym w czerwcu 1997 modlił się papież Jan Paweł II. W ostatnich latach kult świętego Józefa Kaliskiego bardzo się rozszerza. Przybywają do sanktuarium liczne pielgrzymki z diecezji i całej Polski. Liczbę pielgrzymów szacuje się na około 200 tysięcy rocznie. Po uczestnictwie w Mszy świętej i oprowadzeniu po sanktuarium, udaliśmy się do Bielska-Białej, a na miejsce dotarliśmy w godzinach wieczornych.